Sunday, December 15, 2013

Perasaan aku bila masuk sekolah menengah

Aku rasalah perasaan budak - budak darjah 6 bila habis sekolah sama je kot ? Nama pun kena masuk sekolah baru. Paling tak boleh blah, masa kena tinggalkan kawan - kawan dan cikgu - cikgu. Masa dulu pun, perasaan aku down sangat. Aku kena tinggalkan bestfriends aku yang aku anggap macam adik - beradik sendiri. Aku kena tinggalkan junior - junior aku yang baik dengan aku. Aduh, biar betul ?!

Kalau boleh, aku tak nak langsung tinggalkan diorang. Dahlah aku ni jenis yang sukar nak bergaul. Kalau dah bergaul pulak, nak cari orang yang sekepala dengan aku. Hah, nampak tak betapa aku ni terlalu pilih kawan ? Nasib baik Farah satu sekolah dengan aku. Nasib baik jugak Farah pun masuk asrama. Jadi, pergi mana - mana mesti dengan Farah. Asal ada Farah mesti ada aku. Nampak tak betapa susahnya aku nak rapat dengan sesiapa ? 

Pada junior - junior aku yang nak masuk Form 1 ni, akak (padahal dekat sekolah dulu diorang panggil nama je) nak bagi nasihat dekat korang. Andai kata korang ni tak dapat satu sekolah dengan geng korang, tak payah sedih - sedih. Sebab dekat sekolah baru tu mesti ada yang nak kawan dengan kita. Kalau ada yang tak suka pada kita, biarkan aje manusia - manusia yang macam tu. Tak perlu layan. Tak perlu bergaduh dan berperang bagai. Bazir masa.

Bila korang dewasa, spesies macam ni tetap ada. Layan aje manusia yang nak kawan dengan korang. Terlupa pulak, korang perlu jugak layan orang yang tak suka pada korang. Cari sebab kenapa mereka tak suka pada korang. Mana tahu, mereka semua tak suka pada korang sebab korang gatal, gedik dan sebagainya ? Kalau mereka semua tak suka pada korang tanpa sebab, korang memang tak ada sebab untuk layan manusia spesies macam ni. Ada faham ?

Then, bila dah masuk sekolah menengah sifat beramah mesra memang perlu ada. Barulah ramai orang suka, ye tak ? Fuhh, panjang betul entry aku hari ni. That's all. Bye, assalamualaikum !

Thanks for reading !

No comments:

Post a Comment