Tuesday, May 22, 2018

Kem Muslim Perkasa 2016

Even kem ni dah 2 tahun lepas aku still nak update jugak sebab bagi aku kem ni banyak kenangan manis dan pahit yang tersendiri. KMP 2016 adalah anjuran Badan Pengawas Disiplin dan Sekolah dan diadakan pada 31 Mac - 2 April 2016. Pesertanya terdiri daripada pelajar Tingkatan 2 SMKA Sheikh Abdul Malek. Memang dah jadi tradisi SHAMS untuk adakan kem kepada pelajar F2 tak kira sama ada pelajar luar mahupun pelajar asrama pada setiap tahun.

Dulu kem ni dikenali sebagai Kem Remaja Islam Sekolah (KRIS) kalau tak silap aku. Aku tak ingat mana nama kem ni yang dulu sebab batch aku je kat sekolah tu yang tak join kem ni atas sebab-sebab tertentu. Bukan sebab batch aku teruk tau tapi sebab ada kesulitan yang tak boleh dielakkan antara BPDS F4 masa tu. Patutnya, kitorang dah kena join dah masa 2014 tu tapi postponed punya postponed kitorang kena join masa 2015. Memandangkan kitorang nak menduduki peperiksaan PT3 dan mereka pula SPM jadi terpaksa dibatalkan.

Ok, pada tahun 2016 kem ni diberi suntikan yang baru dan dinamakan sebagai Kem Muslim Perkasa. Bezanya KRIS dengan KMP cuma fasilitatornya je. Kalau KRIS, fasinya terdiri daripada BPDS F4 manakala KMP fasinya terdiri daripada BPDS F3-F5. Macam yang Ustaz Zubaidi, guru penasihat BPDS kata untungnya KMP ni sebab fasi-fasi boleh berkongsi pengalaman. Dalam erti kata lain, BPDS F5 yang lebih berpengalaman boleh tolong BPDS F4 dan F3 mana yang patut dalam memastikan kem ni lebih berjaya. Apa pun, fasi KMP tetap diketuai oleh BPDS F4.

Memang banyak sangat input terutamanya berkaitan dengan rohani yang peserta akan dapat melalui kem ni tau. Kem ni sangat menekankan disiplin peserta. Dalam kata mudah, semuanya melibatkan masa. Nak makan pun fasi akan bagi masa berapa minit kena siap. Sebab tu, peserta akan dibekalkan dengan Warta Dewan Makan yang mana peserta kena ikut semua yang tertulis dalam warta tu. Yang aku paling suka tentang warta tu ialah suapan yang pertama untuk SAHABAT. Oh ya, jam tangan dikira sebagai barang haram tau. Yang boleh pakai jam tangan hanya fasi, mas'ul dan mas'ulah iaitu ketua bagi peserta lelaki dan perempuan.

Peserta juga akan dibekalkan dengan barang amanah. Haaa, benda nilah yang paling semua peserta takutkan. Barang amanah time ni ialah batang spageti. Nak pergi mana-mana mesti kena bawak barang amanah ni even ada aktiviti kat court pun still kena bawak. Tak boleh tinggal walaupun satu saat. Kalau barang amanah tu patah, rosak atau fasi rampas even secebis daripada barang amanah yang dah patah tu maka seluruh peserta akan didenda oleh Lajnah Dakwah dan Ibadat (DNI) dan lajnah ni yang paling digeruni oleh setiap peserta. Nampak macam kejam kan? Kat sini boleh nampak yang amanah bukan benda yang ringan.

Tapi sebenarnya, kitorang tak denda mana pun. Banyak je yang kitorang lepaskan sebab main point kitorang buat kem ni adalah untuk mantapkan lagi ilmu rohani dan akhlak para peserta seiring dengan slogan 'Akhlak Terpuji Ibadah Berkualiti'. Kalau nak dibandingkan kem ni dengan kem asrama, bagi aku kem asrama lah yang lagi tegas.

Aku in charge sebagai Lajnah Kebajikan dalam KMP 2016. Kau nampak je Lajnah Kebajikan  ni muka lembut dan baik tapi ada masa kitorang tegas jugak sebab ada ramai sangat peserta yang buat-buat sakit. Jadi, ini antara cabaran pada kami lah untuk kawal keadaan.

Ni antara gambar sepanjang KMP 2016 berlangsung:






Masa ni para peserta bentang panji yang mereka lukis

Haaa, spageti nilah yang aku maksudkan tu

Hehe, kitorang tak strict 24/7 tau. Masa ni masa untuk kami para fasi dan peserta bergembira

Para fasi dan penasihat BPDS, Ustaz Zubaidi ambil gambar lepas majlis penutup

Maka, tamatlah sudah KMP 2016. Penat tapi sangat memuaskan.

Inilah yang buat KMP 2016 bagi aku sangat manis 
Thanks for reading !

No comments:

Post a Comment